Hjem Temaer Min oplevelse med stenalderkost

Min oplevelse med stenalderkost

Det handler om stenalderkost. Og så skal jeg lige advare på forhånd. Det her er et af de indlæg, hvor du bør sætte dig med en kop kaffe, og give dig lidt tid. Jeg er dårlig til at fatte mig kort. Beklager på forhånd. Vil du vide lidt om stenalderkost og nogle af de (for mig) mest væsentlige fordele og ulemper, så kommer de her.

Hvad er stenalderkost / paleo

Stenalderkost, også kaldet paleo, er en livsstilsdiet hvor du spiser naturlig og uforarbejdet mad uden sukker, mælk og korn.

Hvad er stenalderkost/paleo?
Jeg har spist stenalderkost, også kendt som paleo(diæten) i 5-6 år. Nogle perioder all in, nogle perioder lidt mere frit. De sidste par år slet ikke. Jeg vil fortælle lidt om min erfaring med stenalderkost/paleo, fordi stenalderkost i Danmark er stadig ”moderne” og relevant for mange mennesker. Både nye og garvede.

For de af jer der ikke er bekendt med stenalderkosten, så går det grundlæggende ud på at spise som vores forfædre gjorde det. Årsagen er, at nogle forskere fra et amerikansk universitet mener, at vores genetik ikke har ændret sig mere end nogle få procent siden stenalderen.

Det har vores kost til gengæld, og igennem nogle studier og teorier mener disse forskere at kunne påvise, at alle nutidens livsstilssygdomme primært skyldes vores kost. At vi simpelthen ikke spiser den mad, som vores krop er programmeret til, og at vi bliver hamrende usunde, syge og overvægtige på grund af alt den forarbejdede mad, der masseproduceres af fødevareindustrien. Diabetes, hjerte-kar sygdomme, forhøjet kolesterol, allergi osv.

Hvad må man ikke på stenalderkost
Du har måske hørt om alle de ting, man ikke må og kan på stenalderkosten. Og det er rigtigt, der er en del ting, man ikke må. Pænt mange ting faktisk. Overvejer du at prøve stenalderkost, så skal du vide, at vi taler om en

livsstilsændring og ikke en midlertidig kost, hvor man udelukker kulhydrater i 1 måned eller skipper sukker i hverdagene.

Ingen mælkeprodukter
Mælk er kropssafter fra et andet pattedyr, som ikke genetisk er beregnet til mennesker. Tænk lige logisk over det. Hvor mange andre pattedyr kan du nævne er afhængig af et andet pattedyrs babyføde? Og hvis du kan nævne en, så har de i givet fald ikke haft ARLA til at køre den store markedsføringsmaskine om at mælk er uundværligt og über sundt for dem og deres knogler.

Derfor farvel mælk, farvel kakaomælk, farvel ost, farvel flødeskum. Sidstnævnte var et pænt stort tab for mig. Ja, man kan lave kokosflødeskum, men det er bare på ingen måde det samme. Ingen måde.

Ingen kornprodukter.
Dvs. farvel til alt der har at gøre med brød, havregryn, kager (for der er mel i), ingen hjemmebagte fødselsdagsboller, ingen småkager i julen, ingen pasta. Bare nej. Korn er fy.

Ingen sukker.
Sukker gør dit blodsukker ondt. Kroppen er ikke designet til at få så meget sukker indenbords, som vi får i dag. Dit blodsukker farer op og ned, hvilket giver dig energiudsving i løbet af dagen, på sigt (måske) diabetes, dårlig hud og en masse andre dårligdomme. Det smager godt, men vi ved vidst alle at sukker i forvejen bør minimeres i vores kost. Sukker er som narko. Kroppen eeeelsker sukker.

Ingen forarbejdede og kunstige fødevarer
Ingen E-numre og andet skidtebras. Tøm skabet for Knorr og lær at lav din egen bearnaise (hvilket ikke er et tab, men et kæmpe step up), drop Heinz ketchup, slut med frysepizza.
Av, den gør lidt ondt. For godt og vel 90 % af de fødevarer der sælges i dag er forarbejdet langt ind i helvede og fyldt med kunstigt skidtebras. Prøv du selv og læs varedeklarationen på de ting, du putter i indkøbskurven næste gang, du handler ind. Er det ingredienser, du kan kende? Minder de om mad? Vi tager lige et visuelt eksempel:

Ja, det er rigtigt. En kyllingefilet er ikke bare en kyllingefilet. Til venstre den billige udgave fyldt med sære ting. Til højre 100 % kylling. Det skriver simpelthen 100 % kylling, noget jeg i hvert fald troede var givet. Men ak nej, fødevareindustrien vil det anderledes. Og lad mig lige understrege, at det her er bare kylling. Prøv at kig på ingredienserne til chokoladekiks, kakaomælk, købepizza og så videre og så videre.

Jeg er med på, at man ikke dør af et enkelt E-nummer i ny og næ. Men tænk lige på, hvor mange af dem, du fylder i din krop gennem en hel livsstil. Vi ender jo ud med at være omvandrende kemikaliefabrikker. Det er lidt skræmmende.

Hvad må man så?
Man må leve af ”rigtig” mad. Kød, grøntsager, frugt, nødder, kerner, frø. Det kan for mange lyde som en kur, altså som noget midlertidigt, der skal overstås på 1-3 måneders tid. Men det er ikke pointen. Stenalderkost

Meningen er, at det er en livsstil, der på sigt skal give dig et jævnt energiniveau hele dagen. At det skal stabilisere din vægt og at det skal fri dig alle de livsstilssygdomme, der hærger vores sukkerafhængige kroppe i dagens Danmark.

Der findes ekstremt mange substitutter for de konventionelle fødevarer som mel, sukker og mælk. For at være ærlig, så har mælk bare ingen gode substitutter. Nogle bruger kokosmælk meeeen.

Man kan udskifte hvedemelet med nøddemel som kastanjemel, mandelmel, fint kokosmel osv. Og det er fint nok, bortset fra at det er ret svært at bage med. Det kræver erfaring og en del øvelse eller nogle gode opskrifter. Men man kan få nogle lækre resultater ud af det, ingen tvivl om det.

Så findes der mange naturlige erstatninger for sukker, men dine smagsløg vil ændre sig med tiden, og dit behov for sukker nedtones. Honning er den bedste og mest naturlige erstatning, men der findes også kokospalmesukker og div. sirupper som dadelsirup eller kokossirup som der kan være en ok erstatning for sukker.

Fordele ved stenalderkost
Det første man mærker på stenalderkosten er bestemt den med energiniveauet. Hvis man plejer at have et ”dødt tidspunkt” i løbet af dagen, altså der hvor man typisk smider 2-3 kopper kaffe ned eller kyler sig på sofaen, så vil man hurtigt opleve, at den tid er passé. Hvis du kæmper med lidt overflødige kilo, så vil de også inden for nogle måneder begynde at rasle af, og du vil højst sandsynligt også få en pænere hud.

På sigt er det meningen, at det skal spare dig, din krop og dit helbred for livsstilssygdomme og ekstrem overvægt eller indre fedme (tyndfed eller hvad de kalder det).

Dine smagsløg vil efter noget tid ændre sig. I forarbejdet mad er der meget salt og sukker i, så du har mistet fornemmelsen af hvordan ”rigtig” mad egentlig bør smage. Dine smagsløg er vant til at det enten skal være vildt sødt eller sødt eller vildt salt for at være tilfredsstillende. Næste gang du står ved brødhylden i netto, så prøv at læs ingredienslisten på selv det sundeste rugbrød. Der er højst sandsynligt sirup i. Det er lidt sygt, ikk?

Det med smagsløgene udligner sig, og pludselig vil du opleve at en banan er noget nær det sødeste, du har smagt. Du vil lære at drikke din te og kaffe uden sukker, og de nye desserter som du elsker og i øvrigt synes er rigeligt til den søde side vil du med stolthed servere for gæster der til gengæld vil synes at det er lidt smagsløst og sært (ligesom mange også vil mene, at du er blevet).

Jeg ved at der er mange der begynder på stenalderkost, der ikke oplever alle de ting. Det kan der være mange forklaringer på. Mine bud på det:

  • Nogle vælger den såkaldte 80/20 løsning, der betyder, at de ikke spiser 100 % stenalderkost kun 80 %. Det svarer til ca. 3 måltider om ugen, og hvis de måltider er fyldt med brød, mælk og sukker så er det næsten givet, at man ikke 100 % vil opleve fordelene ved stenalderkost. Andre tror de spiser stenalderkost, men har ikke sat sig ind i hvad det går ud på, at spiser derfor i realiteten noget helt andet.
  • Så er der dem der spiser 2.0 versionen af stenalderkost, det er den mere moderate retning, der på sin vis minder lidt om LCHF. Her inkluderer man de fede mælkeprodukter som fede oste, fløde, sødmælk mv.
  • Der er også dem der tænker ”okay, ingen sukker, til gengæld må jeg spiser masse af frugt og bær”, og så kværner de 20 bananer om dagen sammen med 5 skåle tørret frugt og friske bær eller spiser 10 skiver stenalderbrød om dagen, fordi de savner rugbrød. Og hey, hvad det der mandelmel? Nu skal jeg edderhugme bage stenaldermuffins i massive mængder! Paleokage FTW!
  • Og så er der nok også nogle stykker, for hvem stenalderkost bare ikke er den rigtige løsning. Og det har jeg ingen forklaring på hvorfor.

Ulemper ved stenalderkost
Den største ulempe ved stenalderkost er nok at det er en livsstilsændring. Og det er for meget for de fleste. Mange kan håndtere at skippe brødet eller sukkeret for en periode, men at skulle skippe det hele; pasta, ris, brød, kager, sodavand, junkfood osv. Det betyder også, at hvis man er all in, så siger man nej tak i pænt mange tilfælde. Kage på jobbet, fødselsdagsboller, pizza i weekenden. Det gør lidt for ondt på mange.

Nogle af de andre ulemper ved stenalderkost er klart de forbandede glutenfrie kager og brød. Hvis du vidste hvor umuligt det er at lave et godt brød uden gluten. Seriøst. Og blomkålsbrød er ikke brød, lad os lige slå det fast!

Og de der kager. Det er fint nok. Og ja, man kan lave nogle ok fine kager, og mange af de søde ting er bedre end alternativet. Men de fleste er ikke. Og sådan er det bare. Men for en stund tænker man, at det faktisk er ret fedt at stå og spise en semi blød småkage, der har kostet ca. 40 kr. stykket at lave, fordi mandelmel er relativt dyrt, man har puttet 15 æg i og chokoladen er en hamrende dyr økologisk 95 % en af slagsen.

Men det er også kun for en stund.

Hvad fik jeg med fra stenalderkosten
I dag er jeg så gået tilbage til en mere konventionel kost. Jeg spiser ikke forarbejdet mad, og holder mig primært til naturlige fødevarer.

Jeg har ændret syn på især de forarbejdede fødevarer (og fødevareindustrien), og jeg laver stort set alt min mad fra bunden.

I de år jeg spiste stenalderkost, har jeg med meget få undtagelser holdt mig fra brød, sukker og mælkeprodukter og alle forarbejdede fødevarer. Når jeg i dag spiser brød eller sukker reagerer min krop virkeligt kraftigt på det. Og det er virkelig ikke specielt fedt.

Vil jeg anbefale andre at prøve stenalderkost? Det må være et stort ja. Der er utroligt mange fordele ved stenalderkosten. Selvom jeg ikke spiser stenalderkost mere, så har det ført til en livsstilsændring, og det er jeg egentlig ret glad for.

Til at slutte af på, skal du lige have en opskrift på en af de der stenalderdesserter. Jeg ved du gerne vil.

Den er her.

LIGNENDE INDLÆG

INGEN KOMMENTARER

Skriv en Kommentar